Jak zostać naszym uczniem    Spacer po szkole    Historia    Wspomaganie    Lekcje to nie wszystko...    Nasze sukcesy

 Strona główna

Aktualności

Kalendarz roku szkolnego

Organy szkoły

Godziny urzędowania

Dokumenty szkolne

Publikacje

Archiwum

Przydatne linki

 

 

 

 

"Idź przez życie tak, aby ślady twoich stóp przetrwały cię."
Bp Jan Chrapek

 

"Polski ZŁOTY ma 100 lat"

 

W ramach realizowanego w naszej szkole grantu NBP "Polski ZŁOTY ma 100 lat" chcieliśmy zaprezentować filmiki, mogące być inspiracją do pracy z uczniami.

Agnieszka Hernik

 

Działalność przedsiębiorcy

Podczas omawiania zagadnienia – małe finanse odwołałam się do znanej bajki o pszczółce Mai. Przypomniałam „zalety ekonomiczne” pszczółki. To że była ona pracowita, pomysłowa, optymistyczna, pomocna i lubiana. W opozycji do Mai przypomniałam sympatycznego trutnia Gucia, który uwielbiał drzemki.

Wskazując na zalety Mai zwróciłam uwagę dzieci na wielość dóbr (towarów i usług), które są wokół nas i służą do codziennego użytku. Telefony, ubranka, buty, ołówki, zeszyty, ławki, tablice itd. Wszystkie te przedmioty czynią nasz świat i życie lepszym. Doszliśmy razem z dziećmi do wniosku, że te dobra wytworzyli właśnie tacy ludzie, jak pszczółka Maja. Z drugiej strony zwróciłam uwagę, że gdyby w naszym mieście i regionie mieszkali tylko i wyłączenie ludzie pokroju leniwego trutnia Gucia, to nasz świat byłby bardzo ubogi w różnego rodzaju dobra i usługi. Nikt nie chciałby pracować i wytwarzać. Zwróćmy zatem uwagę, że przedsiębiorcy i pracownicy nie tylko gonią za pieniądzem, ale także, a może przede wszystkim, wytwarzają dobra i usługi, kreując dobrobyt.

Potem zastanowiliśmy się, jak wygląda życie pszczoły w ulu i omówiliśmy etapy jej osiągania dorosłości . Najpierw pszczoła sprząta, potem buduje plaster, karmi, broni, aż staje się żywicielką zbierającą nektar poza ulem. Zbierając nektar z kwiatów pełni bardzo ważną funkcję w przyrodzie – zapyla kwiaty. Znowu jest tu piękna analogia do działalności przedsiębiorcy. Na pozór wydaje się, że „lata” on tylko za pieniędzmi (nektarem), a w rzeczywistości kreuje dobrobyt dla innych wytwarzając produkty i usługi (zapyla kwiaty).

 

Planowanie finansowe

Podczas zajęć umieszczonych w powyższym filmie omówiłam z klasą zagadnienie oszczędzania. Każde dziecko otrzymało kartkę papieru z nadrukiem trzech słoików. Aby dzieci zrozumiały szybko, o co chodzi, nawiązałam do oszczędzania w śwince skarbonce. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że oszczędzanie w śwince jest dobre, ale jeszcze lepsze jest składanie pieniążków do trzech słoików. Ponieważ każdy z nich ma inne przeznaczenie, dlatego uczy nas to budżetowania lub planowania finansowego. W ten sposób starałam się pokazać dzieciom, że zarządzanie finansami w praktyce podlega niezmiennym prawom. Jeśli nauczymy się skutecznie zarządzać małymi pieniędzmi, to w konsekwencji tego w naszym portfelu pojawią się większe pieniądze.

Odbyła się także otwarta dyskusja, na co dzieci mogłyby przeznaczyć pieniądze z poszczególnych słoików. Najłatwiej było najmłodszym zdefiniować zachcianki. Były także bardzo pomysłowe, jeżeli chodzi o dobroczynność i pomoc innym ludziom. Najtrudniej było z inwestycjami, ale także ten temat został przedyskutowany.

 

Zajęcia z robotem Mind

Wykorzystanie robota Mind w projekcie

 

Udane inwestycje

 

Podczas spotkanie widocznego na filmie razem z uczniami rozmawiałam o inwestowaniu. Pojęcie „ udana inwestycja” wyjaśniłam na przykładzie zakupu roweru. Jeżeli dziecko kupi rower tylko po to, aby jeździć nim dla zabawy, to jest to „przyjemność”, „wydatek”, „konsumpcja”. Jednakże gdyby w starszym wieku ten sam rower służył dziecku do rozwożenia gazet, pizzy, przysyłek kurierskich w mieście, to wówczas byłaby to właśnie inwestycja itd.

Z perspektywy dziecka inwestycją powinna być też szeroko rozumiana nauka oraz zdobywanie umiejętności praktycznych. Inwestycją mogą być też instrumenty finansowe, które dziecko korzystając z pomocy rodziców może nabywać. Ponadto inwestycją mogą być wszelkie narzędzia pracy, sprzęt komputerowy, o ile nie służą tylko i wyłącznie zabawie.